Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

О. С. Пушкін "Євгеній Онєгін". Конспект уроку.

                                             Урок 49

Тема. Духовний світ Тетяни Ларіної. Тетяна – улюблена героїня Пушкіна.

Мета: поглиблювати уміння аналізу образу-персонажу, психологічного спостереження над вчинками, порівняння героїв; розвивати уміння аналізувати художній образ,  логічне  мислення, зв’язне мовлення,навички виразного читання, переказу, творчих  здібностей, психологічного спостереження; виховувати увагу до  внутрішнього  світу людини, доброту, щирість, вірність, вдумливе ставлення до   життя, до почуттів інших  людей, любов до поетичного слова.

Тип уроку: характеристика дійових осіб твору.

Форма проведення: урок – образ .

Методи і прийоми: бесіда, проблемне питання, робота з картками, дискусія,  «хто швидше», «оберіть  позицію», «мікрофон»,   «запитання до героя».

Обладнання: портрет Пушкіна, репродукції малюнків до роману, роман «Євгеній Онєгін», карточки, костюм для образу Тетяни, речі, щоб імітувати кімнату героїні.

Джерела: Н.П. Наволокова «Енциклопедія педагогічних технологій та  інновацій», підручник Н. Півнюк «Зарубіжна література. 9 кл.»,  журнал «Зарубіжна  література в школі», №18 2012р., журнал  «Всесвітня література та культура»,   №5, 2007; О.А Середа   «Зарубіжна література».

                                                           ХІД УРОКУ

Татьяна – это редкий, прекрасный

цветок, случайно выросший

в расселине дикой скалы.

В. Белинский.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

- Доброго дня, діти!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

  1. Робота з картками.

Картка №1

  1. Чому Онєгін змушений був покинути Петербург?
  2. Що стало приводом дуелі між Онєгіним і Ленським?
  3. Розкрийте поняття «роман у віршах».

Картка №2

  1. Назвіть гостей, що були на іменинах Тетяни.
  2. Які нововведення Онєгін запровадив у маєтку?
  3. Розкрийте поняття «онєгінська строфа».

Картка №3

  1. Скільки років подорожував Онєгін?
  2. Чим Євгенію сподобалася Тетяна?
  3. Розкрийте поняття «соціально-психологічний роман».

Картка №4

  1. Як ви розумієте поняття «зайва людина» ?
  2. Де, коли, через скільки років відбулася друга зустріч Тетяни і Онєгіна?
  3. Скільки років було головному героєві?
  1. «Хто швидше?».
  • Перед вами таблиця. Учні 1 варіанта записують рису характеру Ленського, а учні 2 варіанту – Онєгіна. Виграють ті учні , які швидше і точніше виконають завдання.
  1. Бесіда. «Оберіть позицію».
  • Онєгін і Ленський: друзі і вороги водночас. Чому?
  • Онєгін і автор. Вкажіть спільні та відмінні риси.
  • Зачитайте свої сенкани.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  • Головну героїню свого роману Олександр Сергійович Пушкін назвав іменем Тетяна. У передмові до цієї строфи сам автор писав: «Солодкозвучні грецькі імена такі як, наприклад: Агафон, Філат, Федір, Фекла та ін.., вживаються у нас тільки між простими людьми». Ім’я «Тетяна» теж зустрічалося лише між селянками. Можливо , таким чином Пушкін хотів показати різницю між петербурзьким дворянством, що тяжіло до французьких імен, і провінційним, що зберігало патріархальні традиції. Саме до них відносилося й сімейство Ларіних. До  Пушкіна ім’я Тетяна не мало літературної традиції.

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ  

      РЕЗУЛЬТАТІВ.

  1. Запис дати і теми уроку з опорою на прогнозування учнями завдань уроку.

Учні записують дату, тему уроку, епіграф.

- Виходячи з теми уроку, визначте коло своїх завдань.

ЗНАТИ:

  • зміст роману «Євгеній Онєгін»,
  • про життя Тетяни Ларіної.
  •  

ВМІТИ:

  • працювати з текстом,
  • переказувати уривки твору,
  • аналізувати художній твір,
  • встановлювати причинно-наслідкові зв’язки дій героїв,
  • робити висновки, визначати головне і другорядне в змісті навчального матеріалу.
  1. Оголошення учнівських очікувань.
  • Перед вами ваза. Наповніть її квітами-очікуваннями.
  1. Робота  з епіграфом.
  • Прочитайте вислів російського критика. Як ви розумієте його?
  1. Проблемне запитання.
  • Що в житті важливіше: кохання чи вірність слову?

V. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ.

  • Є у світовій літературі жіночі образи, які назавжди залишаються в пам’яті, навіть якщо ти й не дуже любиш читати книги. Назвіть їх. (Попелюшка, Джульєтта, Наташа Ростова, Есмеральда.)
  • Сьогоднішня героїня не вийнято. Ідеал внутрішньої краси і символ кохання та вірності в російській літературі  - Тетяна Ларіна.

VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Інтерактивна вправа «Запитання до героя».

- Сьогоднішній урок у нас незвичайний. Мені його допоможе провести ця чудова дівчина, героїня роману Тетяна Ларіна. Я пропоную з нею ближче познайомитися. Ви можете задати їй запитання.

(Входить Тетяна, розповідає свою історію життя.)

  • Яким було ваше дитинство?

Моє дитинство пройшло в родинному маєтку моїх батьків Ларіних. Моя сім’я поважала споконвічні традиції. Мене і мою сестру Ольгу з дитинства доглядала няня. Саме вона була для мене найближчою людиною в сім’ї.

  • Чи були у вас друзі?

Через те, що я відрізнялася від інших дівчат, не любила займатися звичайними дівочими справами, мене вважали неласкавою дівчинкою. Подруг я не мала. Батьки не завжди могли мене підтримати, вислухати, дати відповіді на мої запитання. Тоді єдиними моїми друзями були книги, яким я вірила безроздільно.

Мне рано нравились романы ;

Они мне заменяли всё;

Я влюблялася в обманы

И Ричардсона и Руссо…

Навколишнє життя мало задовольняло мою вимогливу душу. У книгах я  бачила цікавих людей, яких  мріяла зустріти у своєму житті. Спілкуючись з дворовими дівчатами і слухаючи розповіді няні, я знайомилася  з народною поезією.

Як ви гадаєте, чому ви не були щасливою в своєму дворянському оточенні ?

Розумом, своєрідністю натури я  виділялася і серед поміщицького середовища та світського суспільства. Я не розуміла вульгарності, неробства, порожнечу життя сільського суспільства.

  • Ви молода і приваблива дівчина. Яким ви бачили свого майбутнього чоловіка?

Я  мріяла про людину, яка б змінила моє життя, наповнила його змістом. почуттями.

  • Яким вам здався Євгеній, коли ви з ним познайомились?

 Таким мені  здався Євгеній - світська молода людина, що приїхала з Петербурга, розумний і благородний.Я закохалася. Оскільки він не давав конкретики в наших стосунках, я вирішила написати листа, в якому зізналася в своїх почуттях.

Тетяна читає свого листа до Онєгіна.

Та Євгеній відмовив мені, почав залицятися до моєї сестри Ольги. Я зрозуміла, що він негідний мого кохання, але  розлюбити його не змогла.

2. Коментар вчителя.

Лист Тетяни вразив Онєгіна не тільки своїм змістом. Тетяна, першою звертаючись до чоловіка із зізнанням у коханні, чинила досить сміливо й необачно з точки зору життєвих правил. Але дівчина вихована на романтичних романах й живе у цьому світі, не знаючи звичайних норм. Вона пише листа французькою мовою, використовуючи цитати з прочитаних книг.

3.Дискусія.

  • Як ви ставитеся до такого вчинку дівчини? Чи мала її затія на шанс? Що для дівчини в житті важливіше: репутація чи кохання? Яку б пораду в такій ситуації ви дали Тетяні.

4.Коментар вчителя.
Онєгін не зрозумів усієї сили її почуття, не розгадав її натури, оскільки вище усе цінував "вільність і спокій", був егоїстом і себелюбцем. Любов приносить Тетяні одні страждання.

5.Продовження бесіди.

  • Коли ви зрозуміли, що життя вже ніколи не буде таким як раніше?

Поведінка Євгенія призвела до того, що він стрілявся на дуелі з Володимиром Ленським. Наречений моєї сестри загинув. Євгеній поїхав із села. Згодом Ольга вийшла заміж за військового, а мене родичі вивезли до Москви, де відбувався «ярмарок наречених». Вони почали турбуватися про мій внутрішній стан.

Я  познайомилася  з генералом, вийшла за нього заміж і стала  княгинею. У вищому товаристві знайшла загальну повагу і схильність.

6.Коментар вчителя.

За  цей час вона сильно змінюється. "Байдуже княгинею, неприступною богинею розкішної, царственої Неви" малює її Пушкін в останній главі. Але все одно вона чарівна. Очевидно, ця краса була не в її зовнішній красі, а в її душевній шляхетності, простоті, розумі, багатстві душевного змісту. Але і в "вищому світі" вона самотня. І тут вона не знаходить того, до чого прагнула піднесеної душею. Своє ставлення до світського життя вона виражає в словах, звернених до Онєгіна, що повернувся після поневірянь по Росії до столиці:
Всю эту ветошь маскарада,

Весь этот блеск, и шум, и чад

За полку книг, за дикий сад,

За наше бедное жилище…

7.Продовження бесіди.

  • Що ви відчули, коли отримали листа від Онєгін?

Я здивувалася. У мене було інше життя: чоловік , діти, прийоми. Свої почуття я відклала у найпотаємніший куточок душі , заборонила думати собі про нього. Побачивши Євгенія, я зізналася, що почуття ще живі, але чоловіка я не зраджу.

8.Проблемне питання. «Займи особисту позицію».

- З уст самої Тетяни Ларіної ви почули історію її життя і кохання.

- Чи була вона щасливою? Що потрібно зробити, щоб доля стала до неї прихильніше?

- Що в житті важливіше: кохання чи вірність слову?

Перед вами два варіанти, серед яких ви оберете свій. Аргумент ви запишете на листочок, що лежить на парті, а біля дошки прокоментуєте свій вибір.

                     КОХАННЯ

                         ВІРНІСТЬ  СЛОВУ

 

 

  • Кожна людина робить свій вибір у житті. Потім з прийнятим рішенням живе. Напевно скільки існує людство. Стільки воно і намагається знайти відповідь на це запитання. Мені хочеться побажати, щоб у вашому житті такий вибір не стояв. Намагайтеся передбачати наслідки своїх дій і вчинків. Це моя порада вам.

9.Коментар вчителя.

Образ Тетяни Ларіної - противага образу Онєгіна. Вперше в російській літературі жіночий характер протиставлений чоловічому, і, більше того, жіночий характер виявляється сильнішим і піднесеніше чоловічого. Пушкін з  теплотою змальовує образ Тетяни, втілюючи в ній кращі риси російської жінки. Пушкін у своєму романі хотів показати звичайну російську дівчину. Автор підкреслює відсутність у Тетяні надзвичайних, з ряду геть що виходять рис. Але героїня в той же час дивно поетична і приваблива. Не випадково Пушкін дає своїй героїні простонародне ім'я "Тетяна". Цим він підкреслює простоту дівчини, її близькість народу.

  • Давайте проводимо нашу гостю. Побажаємо їй щастя.

10.Перевірка схеми в учнів.

11. Хвилинка російської мови

Итак, она звалась Татьяной.

Ни красотой сестры своей,

Ни свежестью ее румяной

Не привлекла б она очей.

Дика, печальна, молчалива,

Как лань лесная боязлива,

Она в семье своей родной

Казалась девочкой чужой.

Она ласкаться не умела

К отцу, ни к матери своей;

Дитя сама, в толпе детей

Играть и прыгать не хотела

И часто целый день одна

Сидела молча у окна.

  • Определите тип первого, второго  предложения.
  • Приведите пример однородных членов предложения.
  • Назовите части речи во втором предложении.
  • Приведите пример антонимов к словам «печальна», «молчалива».
  • Объясните запятую в последнем предложении.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Підсумкова бесіда. «Мікрофон».
  • Якою перед вами постала Тетяна? Чи співпадає образ Пушкіна із вашими уявленнями про героїню?
  • Чи можна судити про авторське ставлення до героїні? Яким воно було?  Процитуйте. (Пушкін любить героїню. Недарма він називає її просто Тан, «.я так люблю Татьяну милую мою!)
  • Чи є у Тетяни риси, які цінуються завжди? (Так. Її порядність, вірність, уміння кохати, триматися у товаристві, моральна бездоганність, вірність обов'язку, рішучість, правдивість.)
  • Як ви думаєте, чи могли бути щасливими Онєгін і Тетяна? (Важко сказати, Вони дуже різні. Можливо, Онєгіну слід би було змінитися. Але як показує життя, люди з різними життєвими орієнтирами разом бути не зможуть. І кохання не допоможе.)

2.  Робота  з епіграфом.

-   Перечитайте вислів російського критика. Що ви можете додати ?

-    Чи є такі «редкие, прекрасные  цветы» в наш час? Чи можуть вони стати щасливими в наш час? (Звичайно, є. В наш час їм живеться так же сутужно, як і в ХІХ столітті. Щасливими вони можуть бути, якщо їхнє кохання буде взаємним.)

3. Зачитування учнівських сенканів.

- Чий вірш вам найбільше сподобався?

     4. Рефлексія.

           У вас на парті лежать кружечки різних кольорів. Зелений колір – ви почуваєтесь гармонійно,  жовтий — ви спокійні, особливих емоцій на уроці ви не отримали , червоний — тривожний стан. Оберіть той колір, який відповідає вашим відчуттям.

    5. Коментар учнівських очікувань

- На згадку про сьогоднішній урок від нашої гості ви отримаєте по квітці. Візьміть її у вазі. Прокоментуйте свої очікування.

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Творча робота: визначити риси епосу та лірики, романтизму та реалізму в романі.

2.Проблемне питання «З’ясувати, як пейзажі сприяють більш глибокому проникненню в духовний світ героїв.

3.* Завдання на вибір:

- підготувати інсценізацію одного уривку з роману;

- написати твір-фантазію «Десять років потому» (Подальша доля Тетяни та Євгенія.)

Категорія: Мої статті | Додав: 2013literatyra (02.04.2015)
Переглядів: 5918 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: