Технологія
проблемного навчання
Концептуальні положення технології проблемного навчання
(за Дж. Дьюї)
- Дитина
в онтогенезі повторює шлях людства в пізнанні.
- Дитина,
як активний суб’єкт навчання, засвоює матеріал не просто слухаючи чи
сприймаючи органами чуття, а для задоволення потреб у знаннях, які виникли
у неї.
- Умовами
успішності навчання є:
- проблематизація навчального матеріалу (знання – діти
здивовані та зацікавленні);
- активність дитини (знання повинні засвоюватися із задоволенням);
- зв’язок навчання з життям дитини, грою, працею.
Цілі та завдання проблемного навчання:
- -
набуття знань, умінь, навичок;
- -
засвоєння засобів самостійної діяльності;
- -
розвиток пізнавальних і творчих здібностей.
Під час проблемного навчання вчитель не повідомляє знання в
готовому вигляді, а ставить перед учнем завдання (проблему), зацікавлює його,
викликає в нього бажання знайти спосіб її розв’язання.
Методичні прийоми, які використовуються вчителем для
створення проблемних ситуацій:
- -
учитель підводить учнів до суперечності й пропонує їм самостійно знайти
спосіб її вирішення;
- -
зіштовхує протиріччя практичної діяльності;
- -
викладає різні точки зору з одного і того ж питання;
- -
спонукає учнів робити порівняння, узагальнення, висновки з ситуацій,
співставляти факти;
- -
ставить конкретні запитання (на узагальнення, обгрунтування,
конкретизацію. логіку мислення);
- -
визначає проблемні теоретичні і практичні завдання (наприклад,
частково-пошукові або дослідницькі);
- -
ставить дослідницькі завдання (наприклад, з недостатніми або надлишковими
даними, з суперечливими даними, свідомо допускаючи помилки тощо).
Дослідницька діяльність є в повній мірі самостійним пошуком
учнем розв’язання проблеми.
Технологія проблемного навчання сприяє не тільки набуттю учнями необхідної
системи знань, умінь та навичок, але й досягненню високого рівня їх розумового
розвитку, формування в них здатності до самостійного оволодіння знань шляхом
власної творчої діяльності, розвиває інтерес до навчальної праці; забезпечує
грунтовні результати навчання.
|